Loading...
Emócie

Sociálna inteligencia pre škôlkarov

Škôlkari sú sociálne bytosti všeobecne s veľkým záujmom o ostatné deti. Rýchlo si všímajú a osvojujú sociálne normy. Sú stále viac schopní kontrolovať samých seba a verbalizovať svoje pocity. Toto obdobie je perfektnou príležitosťou k učeniu sociálnych návykov, ktoré ich budú podporovať počas celého detstva.

1. Snažte sa, aby boli deti vnímavé k pocitom iných

Je dôležité, aby si deti rozvíjali empatiu, nielen preto, aby z nich vyrástli milí ľudia, ale pretože čítanie sociálnych znakov druhých je jediným spôsobom, ako fungovať v komplikovanom sociálnom svete.

2. Zaveďte riešenie problémov postavené na koncepte môžeme nájsť riešenie, ktoré funguje pre všetkých.

3. Dohliadajte na hru tak voľne, ako je to možné a tak blízko, ako je vyžadované. Čím majú deti viac príležitostí prepracovať sa nezhodami samé, tým viac sa naučia. Občas však zasiahnite. Deti potrebujú dospelú pomoc, aby sa naučili úspešne riešiť konflikty. To neznamená, že im budete dávať prednášky. Znamená to modelovanie správania práve tam, kde sa nachádzate.

4. Presadzujte pravidlo ,,neudrieť“

Pomôžte mu verbalizovať jeho hnev a vyjadriť potreby bez toho, aby napádal ostatných. Naučte svoje dieťa, že ak ho iní provokujú a nemôže vyriešiť situáciu, nech vyhľadá dospelých. Trénujte hranie rolí. Alebo si situáciu zahrajte s plyšovými medvedíkmi: nechajte jedného medvedíka vysvetliť, čo cíti, keď ho druhý medvedík bije.

5. Uvedomte si, že škôlkari skúmajú, ako funguje moc

Inými slovami, chcú dostať to, čo chcú a stále sa učia, ako to urobiť v sociálnych interakciách bez nepriaznivých dopadov na iných. Deti budú nasledovať vaše príklady – ako používate silu, ak ste trestajúci rodič, budú používať svoju moc nad ostatnými. Neváhajte zasiahnuť, ak deti potrebujú pomoc pri urovnaní sporov. Ak máte strach, že váš 4 ročný syn je tyran, nie ste sami.

6. Panovačnosť

Všetky deti chcú presadiť svoj vlastný spôsob a ešte aby sa s nimi hrali ostatné deti. Skúste sa opýtať otázku: je dôležitejšie pre teba hrať tú hru alebo hrať sa s Kristínkou? Keď je dieťa panovačné, potrebuje pár návrhov, ako taktným spôsobom vyjednávať s priateľmi.

,,Naozaj sa chcem s tebou hrať Jasmínka, ale toto sme sa hrali už dopuludnia, už sa mi to hrať nechce. Čo môžeme urobiť, čo by bavilo obidve?“

7. Striedajte sa – namiesto zdieľania

Keď má dieťa hračku, nechajte, nech ju používa tak dlho, ako chce. Ak chce aj ďalšie dieťa túto hračku, naznačte mu, nech sa opýta, či mu ju dá, keď sa s ňou dohrá. Týmto sledujeme niekoľko cieľov: keď sa dieťa rozhodne – dobrovoľne- dať svoju hračku inému dieťaťu, prežíva pocit veľkorysosti, čo zvyšuje pravdepodobnosť, že bude chcieť tento pocit prežiť znova. Všimnite si, že keď je dieťa nútené, je to úplne iné- dieťa začne hromadiť veci. Ďalej, druhé dieťa sa učí čakať. Zvyčajne keď plače tak preto, lebo čakanie je ťažké, o hračku sa tak veľmi nezaujíma. A konečne, namiesto toho, aby ste neustále kočírovali požičiavanie, deti sa naučia vyriešiť situáciu medzi sebou.

Samozrejme, je to oveľa realistickejšie zaviesť takúto politiku medzi súrodencami. Kamarát pravdepodobne nebude čakať do zajtra, takže čakanie nie je možné. V tomto prípade si pohovorte s dieťaťom o výhodách striedania sa a povzbuďte ho, aby vyčlenilo všetky hračky, s ktorými sa jeho kamarát môže hrať.

http://www.ahaparenting.com

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *